Ścieżka wewnętrzna. Kilka wskazówek do samodzielnej praktyki jogi

Pandemia. Wirus szaleje. Niszczy nie tylko nasze zdrowie, ale też gospodarkę, nasze miejsca pracy, relacje między ludźmi. Niszczy nasz spokój i pogodę ducha, wyobrażenia o tym, kim jesteśmy i co z nami będzie.

Nasze podróże to z konieczności wycieczki do własnego wnętrza. I niekoniecznie znajdziemy tam rzeczy, które nam się podobają. Nasze ciemne strony, lęki, uprzedzenia, wyłażą i szczerzą zęby. Bóle pleców, barków, głowy odzywają się ze zdwojoną siłą.

Co możemy z tym zrobić? Mnie, i mam nadzieję, że nie tylko mnie, bardzo pomaga praktyka jogi. Wycisza, uspokaja i regeneruje. Daje moc.

Ponieważ nie możemy się spotykać, pozostaje praktyka własna. I tu trochę wskazówek:

Zadbaj o miejsce. Niech będzie przewietrzone i ciche. Wyłącz telefon, uprzedź domowników, że potrzebujesz teraz ciszy i skupienia . Przygotuj potrzebne przedmioty: matę do jogi, pasek (chustę, szalik), jeden albo dwa koce. Mogą przydać się klocki do jogi lub 2 grube książki. Odczekaj dwie godziny po posiłku.

Zanim zaczniesz, poczuj, co w tym momencie jest Ci potrzebne. Uspokojenie bólu pleców i poranna rozgrzewka czy wyciszenie emocji przed snem? Dostosuj do tego swoją praktykę.

Kolejne etapy:

  1. Wyciszenie i skupienie. Usiądź w siadzie skrzyżnym lub w virasanie (siad bohatera). Zamknij oczy, oddychając nosem przenoś oddech do brzucha, a potem do klatki piersiowej. Wsłuchaj się w ciało. Jeśli ćwiczysz wieczorem, połóż się na plecach z nogami pionowo przy ścianie. Po kilku spokojnych oddechach otwórz oczy. Można też zrobić krótką medytację.
  2. Rozgrzewka. Aktywuj mięśnie i stawy kończyn, pozostając w siadzie albo w leżeniu. Zwróć uwagę na dłonie, stopy, barki i szyję
  3. Rozgrzewka w klęku podpartym i na stojąco
  4. Pozycje stojące – budzą energię, wzmacniają i rozciągają mięśnie. Warto zrobić przynajmniej jedną pozycję równoważną. Można wpleść sekwencję powitania słońca
  5. Pozycje siedzące i leżące. Odpoczynek i rozciąganie kręgosłupa oraz kończyn
  6. Skręt na siedząco lub na leżąco
  7. Wygięcie w tył dostosowane do naszych potrzeb i możliwości
  8. Pozycja odwrócona
  9. Savasana czyli relaksacja. Najważniejsza! Możesz pominąć skręt albo wygięcie w tył, jeśli czujesz, że nie jest Ci potrzebne. Savasana jest niezbędna!
Tak wyglądało moje studio przed pandemią. Teraz jest tu prawdziwe studio jogi. Kto chce zobaczyć, niech zerknie na nasze transmisje na żywo na Facebooku